دانشگاه علمی کاربردی مرکز علامه طبرسی

امــــــور فــــرهــنــــگی

نوروز باستانی 90 مبارک

بی تردید فرهنگ و تاریخ هیچ سرزمینی به اندازه ی ایران میزبان جشن ها و اعیاد

باشکوه نبوده است. ایرانیان از دیرباز برگزار کننده ی زیباترین و با شکوه ترین جشن ها

بوده اند.

شوربختانه در طی چند رویداد تلخ و مصیبت بار تاریخی ، فرهنگ و سنن کشور ما تا

اندازه ی زیادی آسیب دید و جشن های باشکوه ایران زمین از اذهان عامه ی مردم به

کتابخانه های عده ی معدودی از ایراندوستان فرهیخته رفت.

در میان محو شدن تدریجی جشن ها و آداب و رسوم زیبای کشورمان چند جشن بسیار

ریشه دار هرگز از اذهان عامه ی مردم محو نگردید و برای خواندن نام آنها لازم نیست

به برگهای تاریخ سفر کنیم!

باشکوه ترین این جشن ها بی تردید جشن نوروز است.

 

چگونگی پیدایش نوروز هنوز به درستی روشن نشده است و گمانه زنی های مختلفی

در مورد آن صورت میگیرد. از گذشته های بسیار دور و قبل از تشکیل امپراطوری های

باشکوه و متمدن ایران ، اقوام آریایی فلات ایران نخستین روز بهار را جشن می گرفته

اند اما نخستین ریشه ی پیدایش نوروز را معمولا به ((جمشید پیشدادی)) یعنی حدود

 5000 سال پیش نسبت می دهند. پیشدادیان نام یکی از امپراطوری های افسانه ای

ایران است که در شاهنامه ی فردوسی بزرگ نیز از آن نام برده شده است اما به باور

بسیاری از باستان شناسان این پادشاهان افسانه ای به نوعی مستقیم یا غیر

مستقیم ریشه در حقایق تاریخی اقوام آریایی فلات ایران دارند که صحبت در مورد این

موضوع خود نیازمند نوشتار بلند بالاییست!

 

در مورد چگونگی برپا کردن سفره ی هفت سین نیز روایت های گوناگونی وجود دارد.

 

عده ای معتقدند که شکل باستانی هفت سین ، هفت شین بوده است که از شهد،

شیر، شراب، شکر، شربت ، شمع و شمشاد تشکیل میشده است اما این نظریه

کاملا مردود است زیرا که شهد و شراب خود واژگانی تازی هستند و بکارگیری آنها در

آیین باستانی ایران غیرممکن است در واقع نظریه ی هفت شین نوع ناشیانه ای از

تحریف تاریخ است!

 

اما روایت دیگر پیدایش هفت سین که مطمئن تر و درست تر به نظر می رسد هفت

چین یا هفت چیدنی است.

 

هفت چین به امپراطوری باشکوه هخامنشیان باز می گردد. برپایی این مراسم اینگونه

بوده که روی هفت ظرف یا سینی انواع متنوعی از غذاها را قرار می دادند که به مرور و

به تناسب فرهنگ ایرانیان این رسم به هفت سین تغییر یافته است.

 

در سالهای گذشته تعداد سین های رایج هفت سین افزایش یافته که سنبل و سکه

در میان آنها جدید بنظر می رسند.

 

اما اصیل ترین نوع هفت سین بدین صورت میباشد :

 

1-سبزه به نام فرشته ی اردیبهشت :  معمولا از گندم و جو درست می شود (اما الزاما

اینگونه نیست) که نشان سرسبزی ، خرمی و زایش دوباره ی طبیعت (آغاز فصل بهار)

است.

2-سرکه به نام فرشته ی امرداد : نماد پاکیزگی ، شکیبایی و زندگی طولانیست.

 

3-سیر به نام اهورا مزدا : که نماد تندرستی و سلامتی است در واقع می توان گفت

که ایرانیان باستان از سیر به عنوان نماد دارو و پزشکی استفاده می کردند.

4-سیب به نام سپندارمذ : عده ای آن را زیبایی و عده ای نماد زایش و باروری می

دانند.

5-سمنو به نام فرشته ی شهریور : از آنجا که سمنو از گندم درست می شود نشانه

ی برکت ، فراوانی و موفقیت در کشاورزی است. کشاورزی در ایران باستان از مهم

ترین پیشه ها بود که حضرت زرتشت نیز همواره مردم را به آن تشویق کرده است.

6-سنجد به نام فرشته ی خرداد : سنجد نماد عشق است که از درخت کنار بدست

می آید از این درخت در هنگام بارور شدن بوی خاصی در هوا پخش می شود  که

ایرانیان باستان آن را باعث برانگیخته شدن احساسات و در نتیجه دلباختگی می

دانستند.

7-سماق به نام فرشته ی بهمن : ایرانیان رنگ خاص سماق را نماد طلوع خورشید و

آغاز دوباره می دانستند.

اما این سفره محدود به همین هفت سین نمی شود و نمادهای زیبا و پر معنای دیگری

نیز در آن وجود دارند که عبارتند از:

آینه : که نماد تاباندن روشنایی و نگرش در خویشتن است.

تخم مرغ رنگی : در ساده انگارانه ترین حالت می توان آن را نماد شادی و سرور

دانست اما عده ای آنرا نشانه ی نطفه یا نژاد می دانند. در اینکه ایرانیان باستان برای

نژاد خود ارزش فراوانی قائل بودند تقریبا نمی توان تردید داشت. بسیاری از سروده

های فردوسی بزرگ نیز خود بیانگر همین موضوع است. بدون شک یکی از دلایل شکوه

و بزرگی تمدن های باستانی ایران همین خصوصیت ایرانیان بوده است.

کتاب : به نشانه ی خرد ورزی و اندیشیدن. انتخاب نوع کتاب معمولا به مسائل اعتقادی

افراد باز میگردد اما نوع باستانی و اصیل آن اوستا بوده است.

آویشن : مهم ترین کاربرد آن دور نگه داشتن حشرات از سفره ی هفت سین بوده

است.

شمع : نماد روشنایی و تابش آتش. آتش در ایران باستان دارای احترام خاصی بوده و

بر خلاف بعضی ادعاهای پوچ و خنده دار که ایرانیان را آتش پرست(!!!) معرفی می کند

، ایرانیان آتش را جلوه ی قدرت خداوند می دانسته اند.

کاسه ای از آب که نارنج یا پرتقالی در آن شناور است : این نماد یکی از درخشان ترین

نمادهای هفت سین می باشد که نماد غوطه ور بودن زمین در فضاست. البته عده ای

این نماد را با استناد به برخی آموزه های مربوط به خلقت در دین زرتشت ، نماد غوطه

ور بودن زمین بر روی آب می دانند که حتی در صورت درست بودن این حدس نیز دانش

ایرانیان باستان در مورد کروی بودن شکل زمین شگفت آور است!

کله قند : که بیشتر در مناطق روستایی ایران رواج دارد و نشانه ی شیرینی و شیرین

کامی در سال نو است.

برنج : این نماد نیز بیشتر در شهرستانها و به خصوص استانهای شمالی کشور رواج

دارد که با توجه به اهمیت کشاورزی در نزد ایرانیان باستان می توان معنای آن را به

راحتی حدس زد.

سپند (اسفند) : هنوز هم اسفند نزد ایرانیان به عنوان ضد عفونی کننده ی هوا بکار

می رود هرچند که متاسفانه در بعضی موارد استفاده از آن جنبه ی خرافی گرفته

است.

ماهی قرمز : این نماد سالهاست که میهمان سفره های هفت سین ایرانیان است اما

در مورد اصالت آن تردید وجود دارد. برخی پژوهشگران معتقدند که این نماد از فرهنگ

چین وارد فرهنگ ایران شده و اصیل و نژاده نیست. اما برخی دیگر با استناد به رنگ

قرمز که در جشن های نوروز کاربرد زیادی دارد و همچنین اهمیت آب که نماد فرشته ی

آب آناهیتاست ، آنرا نمادی ایرانی و نژاده می دانند. اما باید توجه داشت که نگه

داشتن یک موجود زنده ی محبوس بر سر سفره ی هفت سین ، بر خلاف آداب و رسوم

و منش ایرانیان باستان بوده است.

نمک : که هنوز هم نزد مردم ایران اهمیت فراوانی دارد و ایرانیان برای آن حرمت زیادی

قائل هستند.

در کنار همه ی این نمادهای زیبا ، اسباب پذیرایی سفره ی هفت سین نیز از جذابیت

خاصی برخوردار هستند. پذیرایی سفره ی هفت سین معمولا به وسیله ی آجیل ،

انواع میوه ها و شیرینی جات صورت می گیرد.

حتی با یک نگاه سطحی به نمادهای سفره ی هفت سین نیز می توانیم انسان

دوستی و طبیعت دوستی نیاکان نیک اندیشمان را درک کنیم. تمام آموزه های انسانی

زیبا از قبیل احترام به طبیعت ، میهمان نوازی ، نوع دوستی ، عشق به زندگی و... را

می توان بر سر سفره ی هفت سین یافت. در حقیقت هفت سین چکیده ایست از

فرهنگ باشکوه ایران باستان که در میان طوفانهای سهمگین و بیرحمانه ی تاریخی

برای ما باقی مانده است.

 

 حسام موسوی          

دانشجوی رشته فناوری اطلاعات

 

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و پنجم اسفند 1389ساعت 23:43  توسط فاطمه جلال  | 

ولادت با سعادت امام حسن عسگری تبریک و تهنیت باد

+ نوشته شده در  شنبه بیست و یکم اسفند 1389ساعت 12:39  توسط هدایت   | 

شناخت مختصرى از زندگانى امام حسن عسكرى (ع)

نام: حسن بن علي.

كنيه: ابومحمد.

القاب: عسكرى، زكى، خالص، صامت، سراج، تقى و خاص (به امام حسن عسكرى(ع)، امام على النقى(ع) و امام محمد تقى(ع)، ابن الرضا نيز گفته مى‏شد.)

منصب: معصوم سيزدهم و امام يازدهم شيعيان.

تاريخ ولادت: هشتم ربيع الثانى سال 232هجرى.

همچنين چهارم و دهم ربيع الثانى نيز نقل شده است. در مورد سال تولد ايشان نيز برخى گفته‏اند كه 231 هجرى بوده است.

محل تولد: مدينه مشرفه، در سرزمين حجاز (عربستان سعودى كنونى).

نسب پدرى: ابوالحسن، على بن محمد بن على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن حسين بن على بن ابى‏طالب(ع).

نام مادر: حُديث، كه او را جدّه مى‏گفتند.

برخى نام او را سليل و برخى ديگر، سوسن نقل كرده‏اند. اين بانوى پاكيزه، كه در عصر خويش از بهترين زنان عالم بوده و مفتخر به همسرى ذريه پيامبر اكرم(ص) است، در ولايت خويش پادشاه زاده بود. امام هادى(ع) در شأن او فرمود: سليل، دور از هر آفت، پليدى و آلودگى است.

مدت امامت: از زمان شهادت پدرش، حضرت امام هادى(ع)، در سال 254 تا سال 260هجرى، نزديك به شش سال.

تاريخ و سبب شهادت: هشتم ربيع الاول سال 260 هجرى، در سن 28 (يا 29) سالگى، به وسيله زهرى كه معتمد عباسى به آن حضرت خورانيد.

محل‏دفن: سامرا (درسرزمين عراق‏كنونى)، در جوار مرقد پدرش، امام‏هادى(ع).

همسر: نرجس (صيقل).

فرزند : ابوالقاسم، محمد بن حسن، صاحب الزمان(ع).

امام زمان(ع) تنها فرزند امام حسن عسكرى(ع) هستند. امام عسكرى(ع) تولد و زندگىِ تنها فرزندش را بر بيگانگان پنهان نگه مى‏داشت تا از سوى دشمنان اهل‏بيت(ع) و مزدوران خليفه‏آسيبى به وى نرسد. 

اصحاب و ياران:

1. احمد بن اسحاق اشعرى.
2. احمد بن محمد بن مطهر.
3. اسماعيل بن على نوبختى.
4. محمد بن صالح همدانى.
5. عثمان بن سعيد عمروى.
6. محمد بن عثمان عمروى.
7. حفص بن عمرو عمروى.
8. ابوهاشم، داود بن قاسم جعفرى.
9. احمد بن ابراهيم بن اسماعيل.
10. احمد بن ادريس قمى.

در برخى منابع، تعداد اصحاب و ياران امام حسن عسكرى(ع) بيش از صد نفر ذكر شده است. 

خلفاى معاصر حضرت

امام عسكرى - عليه السلام - در مدت كوتاه امامت خويش با سه نفر از خلفاى عباسى كه هر يك از ديگرى ستمگرتر بودند، معاصر بود، اين سه تن عبارتند از:

1 - المعتزّ بالله (252 - 255)

2 - المهتدى الله(255 - 256)

3 - المعتمد بالله(256 - 279)

خلفاى عباسى كه روز نخست به نام طرفدارى از علويان و به عنوان گرفتن انتقام آنان از بنى اميه قيام كردند، آنچه را كه قبلاً به مردم وعده داده بودند، ناديده گرفته و مانند خلفاى بنى اميه و بلكه بدتر از آنان ستمگرى و خود كامگى را آغاز كردند.

aviny.com

+ نوشته شده در  شنبه بیست و یکم اسفند 1389ساعت 12:35  توسط هدایت   | 

سفر به دیار عشق

اردوی معنوی راهیان نور

 

مهلت ثبت نام ۱۷/۱۲/۸۹

جهت ثبت نام با شماره ۸۸۹۸۶۵۶۰ تماس حاصل فرمایید.

 

 

بسیج کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی

+ نوشته شده در  دوشنبه شانزدهم اسفند 1389ساعت 11:49  توسط هدایت   | 

کارگاه های آموزشی مهارتهای زندگی

کارگاه های آموزشی مهارتهای زندگی زیر نظر استاد سرآبادانی به شرح زیر برگزار می گردد:

1.تحلیل رفتار

2. مهر اصیل

3. شادی یک وطیفه هیجانی

4. آموزش پیش از ازدواج

دوره کلاسها یک روزه می باشد (ساعت 8 صبح الی 16)

در پایان گواهی شرکت در این کلاسها برای شرکت کنندگان  صادر می شود.

جهت ثبت نام در این کارگاه به واحد فرهنگی مراجعه فرمایید.

 

                                                                                                                امور فرهنگی

+ نوشته شده در  سه شنبه دهم اسفند 1389ساعت 10:43  توسط هدایت   | 

سخنان بزرگان

قلب شما در سکوت و آرامش ، به اسرار روزها و شبها شناخت مي يابد ولي گوشهايتان در حسرت و آرزويند که آواي چنين شناختي را که بر قلبهايتان فرود مي آيد ، بشنوند . جبران خليل جبران


آنانيکه هميشه در آرامش هستند لاابالي ترين آدمهايند . ارد بزرگ


لحظه پيروزي براي من از آن جهت شيرين است که پيران ، زنان و کودکان کشورم را در آرامش و شادان ببينم . نادر شاه افشار


بجاست دوستي بخواهي که به روزهايت تلاش و به شبهايت آرامش بخشد. جبران خليل جبران


ما بايد طبيعت را به چشم مادرمان بنگريم و با آرامش خودمان را به او تسليم کنيم تا بتوانيم خيلي راحت احساس کنيم که به جهان باز مي گرديم همانطور که همه موجودات ديگر باز مي گردند. همه ما در حقيقت جزء جدايي ناپذير اين کليم. طغيان عبث است، ما بايد خودمان را به اين جريان بزرگ واگذاريم . هرمان هسه


آرامش اگر هميشگي باشد سستي و پلشتي در پي دارد . ارد بزرگ


از قضاوت کردن دست بکش تا آرامش را تجربه کني. ديپاک چوپرا


ما در بين کساني که با ما هم عقيده اند، احساس آرامش داريم، ولي وقتي بزرگ مي شويم که بين کساني باشيم که با ما هم عقيده نباشند. فرانک


تنها آرامش و سكوت سرچشمه‌ي نيروي لايزال است. داستايوفسكي
+ نوشته شده در  شنبه هفتم اسفند 1389ساعت 11:51  توسط هدایت   | 

سوال ماه (اسفند89)


* بالاترین ثروت از نگاه شما چیست؟

 

منتظر پاسخهای ارزنده شما در قسمت نظرات هستیم.

 

به بهترین پاسخ جوایز ارزنده ای اهدا می گردد.

 

+ نوشته شده در  سه شنبه سوم اسفند 1389ساعت 10:25  توسط هدایت   | 

سوال ماه

 

 از این پس با سوالات

ماهانه ی امور

فرهنگی همراه باشید.

+ نوشته شده در  سه شنبه سوم اسفند 1389ساعت 10:23  توسط هدایت   | 

رژيم مديترانه ای ذهن را هوشيارتر نگه می دارد

تحقيقات جديد صورت گرفته حاکی از آن است که رژيم غذايی مديترانه ای سرشار از سبزيجات،

روغن زيتون و ماهی، ذهن را هوشيارتر نگه داشته و اثرات کاهش حافظه را با بالا رفتن سن کم             میکند.

رژيم غذايی مديترانه ای که معمولاً در کشورهای ايتاليا، يونان و ساير ، WebMD به گزارش گروه علمی پژوهشی باشگاه خبرنگاران دانشجويی ايران" ايسکانيوز"، به نقل از

کشورهای مديترانه مصرف می شود خطر بروز بيماری های قلبی، ديابت و برخی انواع سرطان ها را کاهش می دهد ولی اين بار محققان اثرات آن را روی ذهن يافتند .

رژيم مديترانه ای حاوی ميوه ها و سبزيجات فراوان، ماهی، بنشن، غلات تصفيه نشده و روغن زيتون است .

تحقيقات نشان می دهد سالمندانی که زياد از اين غذاها مصرف می کنند، کم تر از ساير سالمندان دچار کاهش حافظه می شوند در واقع هر چه بيشتر از اين گونه مواد غذايی مفيد

مصرف کنيم، برای مغز و ذهن ما بهتر است .

محققان شيکاگو مطالعات خود را روی ٣٧۵٩ فرد ۶۵ سال به بالا مورد بررسی قرار دادند و هر ٣ سال از آن ها تست حافظه و مهارت رياضياتی می گرفتند و رژيم غذايی

مصرفی آن ها را مورد بررسی قرار می دادند. اين روند تحقيقاتی حدود ٧ سال طول کشيد .

بررسی ها نشان داد افرادی که رژيم غذايی مديترانه ای مصرف کرده بودند با بالا رفتن سن کم تر دچار کاهش حافظه شدند.

تهیه مطلب: علی کریمی "دانشجوی رشته  تکنولوژی کنترل"

+ نوشته شده در  سه شنبه سوم اسفند 1389ساعت 8:46  توسط هدایت   | 

 

روباتیک


روباتیک، علم مطالعه فن آوری مرتبط با طراحی، ساخت و اصول کلی و
 
کاربرد روباتهاست. روباتیک علم و فن آوری ماشینهای قابل برنامه ریزی، با
 
کاربردهای عمومی می باشد.




برخلاف تصور افسانه ای عمومی از رباتها به عنوان ماشینهای سیار انسان
 
نما که تقریباً قابلیت انجام هر کاری را دارند، بیشتر دستگاههای روباتیک در
 
مکانهای ثابتی در کارخانه ها بسته شده اند و در فرایند ساخت با کمک
 
کامپیوتر، اعمال قابلیت انعطاف، ولی محدودی را انجام می دهند چنین
 
دستگاهی حداقل شامل یک کامپیوتر برای نظارت بر اعمال و عملکردهای و
 
اسباب انجام دهنده عمل مورد نظر، می باشد. علاوه براین، ممکن است
 
حسگرها و تجهیزات جانبی یا ابزاری را که فرمان داشته باشد بعضی از
 
رباتها، ماشینهای مکانیکی نسبتاً ساده ای هستند که کارهای اختصاصی
 
مانند جوشکاری و یا رنگ افشانی را انجام می دهند. که سایر سیستم
 
های پیچیده تر که بطور همزمان چند کار انجام می دهند، از دستگاههای
 
حسی، برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای کنترل کارشان نیاز دارند.
 
حسگرهای یک ربات ممکن است بازخورد حسی ارائه دهند، طوریکه بتوانند
 
اجسام را برداشته و بدون آسیب زدن، در جای مناسب قرار دهند. ربات
 
دیگری ممکن است دارای نوعی دید باشد.، که عیوب کالاهای ساخته
 
شده را تشخیص دهد. بعضی از رباتهای مورد استفاده در ساخت مدارهای
 
الکترونیکی، پس از مکان یابی دیداری علامتهای تثبیت مکان بر روی برد،
 
می توانند اجزا بسیار کوچک را در جای مناسب قرار دهند. ساده ترین
 
شکل رباهای سیار، برای رساندن نامه در ساختمانهای اداری یا جمع آوری
 
و رساندن قطعات در ساخت، دنبال کردن مسیر یک کابل قرار گرفته در زیر
 
خاک یا یک مسیر رنگ شده که هرگاه حسگرهایشان در مسیر، یا فردی را
 
پیدا کنند متوقف می شوند. رباتهای بسیار پیچیده تر رد محیط های نامعین
 
تر مانند معادن استفاده می شود.




روباتها همانند کامپیوترها قابلیت برنامه ریزی دارند.بسته به نوع برنامه ای
 
 که شما به آنها می دهید.کارها وحرکات مختلفی را انجام می دهند.رشته
 
دانشگاهی نیز تحت عنوان روباتیک وجود دارد.که به مسایلی از قبیل
 
سنسورها، مدارات ، فیدبکها،پردازش اطلاعات وبست وتوسعه روباتها می
 
پردازد.روباتها انواع مختلفی دارند از قبیل روباتهای شمشیر باز، دنبال کننده
 
خط،کشتی گیر،
 
فوتبالیست،و روباتهای خیلی ریز تحت عنوان میکرو روباتها،روباتهای پرنده
 
وغیره نیز وجود دارند.
 
روباتها برای انجام کارهای سخت ودشواری که بعضی مواقع انسانها از
 
انجام آنها عاجز یا انجام آنها برای انسان خطرناک هستند.مثل روباتهایی که
 
در نیروگاهای هسته ای وجود دارند.،استفاده می شوند.
 
کاری که روباتها انجام میدهند.، توسط میکرو پروسسرها
 
(microprocessors) و میکروکنترلرها(microcontroller) کنترل می شود.با
 
تسلط در برنامه نویسی این دو می توانید دقیقا همان کاری را که انتظار
 
دارید روبات انجام دهد.
 
روباتهایی شبیه انسان (human robotic)نیز ساخته شده اند.،آنها قادرند
 
اعمالی شبیه انسان را انجام دهند.حتی بعضی از آنها همانند انسان دارای
 
احساسات نیز هستند.بعضی از آنها شکلهای خیلی ساده ای دارند.آنها
 
دارای چرخ یا بازویی هستند که توسط میکرو کنترلرها یا میکرو پرسسرها
 
کنترل می شوند.در واقع میکروکنترلر یا میکرو پروسسر به مانند مغز انسان
 
در روبات کار می کند.برخی از روباتها مانند انسانها وجانوران خون گرم در
 
برخورد و رویارویی با حوادث ومثایل مختلف به صورت هوشمند از خود
 
واکنش نشان می دهند.یک نمونه از این روباتها روبات مامور است.


برخی روباتها نیز یکسری کارها را به صورت تکراری با سرعت ودقت بالا

انجام می دهند مثل روبات هایی که در کارخانه های خودرو سازی استفاده

می شوند.این گونه روبات کارهایی از قبیل جوش دادن بدنه ماشین ، رنگ

کردن ماشین را با دقتی بالاتر از انسان بدون خستگی و وقفه انجام می

دهند.


ویژگیهای یک روبات


یک روبات دارای سه مشخصه زیر است
 
1-داری حرکت وپویایی است
 
2-قابلیت برنامه ریزی جهت انجام کارهای مختلف را دارد
 
3-بعد از اینکه برنامه ریزی شد.قابلیت انجام وظایفش را به صورت خودکار دارد.
 
ممکن است روزی فرا برسد که روباتها جای انسانها را در انجام کارها بگیرند.حتی
 
بعضی از آنها ممکن است به صورت محافظ شخصی از جان انسانهادر مقابل خطرات
 
احتمالی حفاظت کنند.
 


+ نوشته شده در  یکشنبه یکم اسفند 1389ساعت 18:51  توسط فاطمه جلال  |